Autoriteit Consument & Markt

NMa, Consumentenautoriteit en OPTA

Sinds 1 april 2013 zijn de krachten de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de Consumentenautoriteit en de  Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) gebundeld onder de naam Autoriteit Consument & Markt. Voorheen werkten deze organisaties zelfstandig.

ACM

De Autoriteit Consument & Markt, de ACM, houdt toezicht op de netbeheerders in de energiemarkt. De ACM stelt maximumtarieven vast voor het transport, de aansluiting op het net en de systeemtaken van de landelijke netbeheerder. Daarnaast bepaalt deze organisatie de voorwaarden voor een goed werkende nationale groothandelsmarkt.

Klachten

Als consument kun je bij de ACM gratis informatie en advies opvragen over zaken omtrent energie en energieleveranciers. Bij problemen of klachten kun je in eerste instantie terecht bij ConsuWijzer. ConsuWijzer zal de klacht registreren en doorgeven aan ACM. De ACM gaat op haar beurt aan de slag met de klacht. Als er bij de ACM meerdere meldingen over één bedrijf binnen komen, wordt er gesproken over een structureel probleem. ACM kan dan verschillende acties ondernemen, bijvoorbeeld het geven van een boete of het bedrijf dwingen een oplossing te zoeken.

In samenwerking met: